Tisztelt Lőkösházi Lakosok, Ingatlan-tulajdonosok!
Magyarországon jelenleg nincs egységes, közhiteles, az ország valamennyi címét nyilvántartó címadatbázis. 2012 évben megkezdődött a központi címregiszter (a továbbiakban: KCR) kialakítása.
A KCR célja, hogy a jelenleg különböző adatbázisokban párhuzamosan nyilvántartott címadatokat egyetlen nyilvántartásba egyesítse, és ezzel elérje, hogy az adatok naprakészek, pontosak legyenek. Az ezzel kapcsolatos feladatok ellátását a központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rend.) írja elő.
A címek rendezését nem csak a KCR létrehozása indokolja, annak elvégzése az ingatlan tulajdonosok, valamint az ott lakóknak is érdeke, mert a téves, logikátlan, párhuzamos vagy hiányzó ház- illetve ajtószámok megnehezítik az ingatlanok használatával kapcsolatos jogok gyakorlását és a lakók elérését.
A központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. Rendelet alapján:
A KCR-be bejegyzett címmel kell rendelkezniük az alábbi ingatlanoknak:
- beépítésre szánt területen fekvő telek;
- beépítésre szánt területen fekvő telken létesített
- épületnek,
- létesített épületen belül található lakásnak,
- önálló, épülethez nem kapcsolódó, építési engedély köteles pincének;
- beépítésre nem szánt területen fekvő telek, ha azon
- épület,
- önálló épülethez nem kapcsolódó, építési engedély köteles pince
- annak a telekkel alkotórészi kapcsolatban lévő önálló rendeltetési egységnek, amelynek a címképzésért felelős szerv a cím képzését szükségesnek tartja.
A központi címregiszter a következő címelemeket tartalmazza:
- a) az országnevet,
- b) a megye nevét,
- c) a település nevét,
- d) a postai irányítószámot,
- e) ha van, a településrésznevet,
- f) ha van, a kerület megjelölését,
- g) a közterületnevet,
- h) a közterületjelleget,
- i) a házszámot,
- j) ha azonos házszám alatt egynél több épület van, a házszámhoz tartozó épület jelét,
- k) ha az épületben egynél több lépcsőház van, a házszámhoz tartozó épülethez rendelt lépcsőház jelét,
- l) ha az épületben vagy a lépcsőházban több szinten találhatóak önálló rendeltetési egységek, az épülethez vagy a lépcsőházhoz tartozó szint jelét, és
- m) ha az épület vagy a lépcsőház azonos szintjén több önálló rendeltetési egység van, az önálló rendeltetési egység ajtajának, bejáratának.
A központi címregiszter címelemeken túl nyilvántartja
- a) a címkoordinátákat és az ingatlan-nyilvántartási azonosító kódot,
- b) a címkezelési döntés számát,
- c) az egyedi azonosító kódot,
- d) azt, hogy a bejegyzett adatok telek, épület vagy közterület megjelölését szolgálják.
Közterületnév hiánya esetén közterület elnevezést vagy közterületnév módosítást tartalmazó önkormányzati testületi döntés meghozatalára kerül sor.
A Korm. rend. alapján a címek felülvizsgálata jelenleg folyamatban van. A KCR adatainak naprakészen tartásáért a lőkösházi ingatlanok esetében az Eleki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője a felelős. A jegyző hatásköre a különböző nyilvántartásokban (ingatlan-nyilvántartás, lakcím-nyilvántartás, postai címnyilvántartás) szereplő címek felülvizsgálata, továbbá szükség esetén új címek képzése, amely folyamat eredményeként az eltérő címek esetén a helyes adat megállapítása megtörténik.
A címkezeléssel érintett címekről a szolgáltatók, hivatalok és más érdeklődők Lőkösháza Község honlapján közzétett valamint az Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára kifüggesztett és folyamatosan frissítésre kerülő listából szerezhetnek tudomást.
A költözéssel nem járó címváltozás miatt a lakcímkártyák cseréje ingyenes, a lakcímkártyákat a Békés Megyei Kormányhivatal Gyulai Járási Hivatal Kormányablak Osztály Eleki Telephelye fogja az érintettek részére kiállítani.
A címek felülvizsgálata megkezdődött, az adatellenőrzés a lakosság széles körét érinti. Kérjük a tisztelt Lakosság és az érintett ingatlan tulajdonosok szíves megértését.
Dr. Kerekes Éva jegyző megbízásából
Dr. Zelenyánszkiné Dr. Püspöki Eszter Aljegyző